Barnets fødselsdag

Fødselsdag er en social begivenhed, som er hyggelig og festlig. Det er altid en stor dag, når barnet bliver et år ældre. Jo ældre barnet bliver jo mere bevidst bliver barnet om sin alder, og hvad det medfører - at barnet bliver ældre: får flere privilegier, bliver mere kompetent og dermed får mere ansvar. Det at fylde år kan være et tveægget sværd.

Barnet kigger typisk på sine større søskende eller på de ældre i børnehuset og vil også gerne afholde sådan en dag med ekstra opmærksomhed. Når barnet går i vuggestue eller lige er startet i børnehave, så er det rigeligt med en fejring i selve børnehaven. Når barnet bliver lidt ældre, kan det være sjovt, men ikke en pligt at invitere barnets gruppe med hjem til leg og sjov i et par timer.

Fødselsdag i Vuggestuen

Børnene i vuggestuen kan dele brød, frugt eller grøntsager ud om formiddagen på deres fødselsdag. Der vil blive sunget fødselsdagssang og talt om barnets nye alder, og hvordan familien har fejret fødselsdagen der hjemme.

Der skal ikke deles slik, flødeboller, saftevand, kakao eller lignende ud. Vi beder alle respektere vores kostpolitik, der byder alle at skære ned på sukkeret og tilbyde alternativer i stedet. Det er vores erfaring at festligheden ikke bliver mindre, selvom der ikke bliver serveret slik og is.

Aftal med barnets pædagoger - senest en uge før - hvordan fødselsdagen fejres.

Fødselsdag i Børnehaven

Når barnet er fyldt 4 år, er der to muligheder for barnet at markere sin fødselsdag på.

• Barnet kan dele boller, frugt, grøntsager ud i fordybelsestiden/gruppetiden om formiddagen, imens der bliver sunget fødselsdagssang og talt med barnet om fødselsdagen. (Dog skal der ikke medbringes syltetøj, pålægschokolade eller lign. til medbragte boller)

eller

• Barnet kan få sin gruppe på hjemmebesøg i tidsrummet 10-12 på gruppens turdag. Barnets gruppe kan tage madpakker med, eller familien kan invitere på frokost.

Der er oftest ikke mere tid end, børnene kan lege på værelset og spise frokost. Det er derfor ikke nødvendig at arrangere ballonklovne, skattejagt eller andet hurlumhej.

Der skal ikke uddeles slik til fødselsdagen, ej heller skal børnene have en pose med slik med hjem. Der skal heller ikke serveres saftevand, kakao, sodavand eller flødeboller på denne dag.

Aftal med barnets pædagog mindst en uge før hvordan fødselsdagen ønskes fejret.

Ønsker man at invitere børnene uden for børnehaven

Har man lyst til at afholde et privat arrangement opfordrer forældrerådet til, at man inviterer alle børn i barnets gruppe (10-12 børn). I stedet for at udvælge bestemte børn, da det kan afstedkomme uheldige episoder og følelsen af eksklusion. Vi opfordrer alle til at lære børnene et rummeligt menneskesyn, der giver plads til alle.

Inviterer man via børnehaven, skal invitationerne lægges i en kuvert og stilles ved siden af barnets kurv i garderoben. På den måde undgår vi at børnene render rundt med invitationerne som små trofæer overfor hinanden.