Pædagogisk grundlag

• Børnesyn: Alle børn er født sociale, og de udvikler sig i samspil og relationer med andre.
  • Dannelse og børneperspektiv: Deltagelse i meningsfuldt og nærværende samvær med voksne, er en grundlæggende forudsætning for et barns trivsel.
  • Leg: Legen har en værdi i sig selv og er en gennemgående del af hverdagslivet. Legen er et erfaringsrum, hvor børn både får muligheder for at afprøve dem selv, finde på nyt og samtidig må afstemme sig efter de andre.
  • Læring: Børn ses som aktive medskabere af egen læring og udvikling i rammer, de voksne er ansvarlige for.
  • Børnefællesskaber: Alle børn har ret til deltagelse, deltagelse er forudsætning for læring, trivsel og udvikling. De voksne bærer ansvaret for relation, samspil, samvær og stemning.

De fem centrale elementer fra det fælles pædagogiske grundlag kommer til udtryk i samspil og fungerer komplementært med hinanden. For eksempel når vi laver morgensamling, og vi inddrager børnene i, hvad vi skal lave. Så sidder der en masse fingre i vejret, som har lyst til at byde ind med ideer og forslag, og vi følger børnenes initiativer så de føler, at de bliver inddraget. Børnene bliver mødt i deres initiativer, og vi tager de første skridt i dannelsesprocessen, hvor børnene får en følelse af demokrati samt at være en del af et fællesskab. Dannelse er deltagelse, hvor man kan lære og spejle sig i meningsfuldt samvær med voksne. Det handler også om inddragelse, hvor den voksne fungerer som rollemodel og hvor den voksne giver mulighed for at barnet oplever mestring ved fx at hjælpe og afprøve nye færdigheder. For eksempel når vi tager en lille gruppe børn med ud i køkkenet for at hente madvogn, og er med til at dække bord til deres legekammerater på stuen. Og når man så efterfølgende får lov til at sige ”Værsgo” og vokser ved at være ”dagens oprydningschef”.

Leg og læring er forbundet. Legen har værdi i sig selv, og legen er både mål og middel. Mål i sig selv fordi det legende er en del af vores habitus, og middel fordi vi igennem legen lærer og øver os på livsduelighed, og opøver sociale kompetencer, færdigheder og fantasi. Livet leges, og livet læres igennem legen. For eksempel når vi leger far, mor og barn lege, hvor der både leges fordi det ligger i vores dna, samtidig opøves færdigheder og førsteskridts-forståelser for hvilke mangfoldige roller vi senere vokser op i igennem livet.

Børnefællesskaber og sociale rum er afgørende for at hvert enkelt barn føler sig som del af et fællesskab. Børnefællesskaber giver forudsætninger for at lære at blive respekteret for den man er og lyttet til for det man har på sinde. Det giver rum til, og forståelse for mangfoldighed, og at vi er forskellige og samtidig er fælles. Det betyder, at vi giver rum for at danne relationer på tværs af køn, kultur, baggrund, alder m.v. – en afspejling af det mangfoldige samfund vi vokser op i og er en del af. For eksempel når vi har tema om ”min familie” og den vej igennem får forståelse for hinandens forskellige familiemønstre og -sammensætninger. Børnene lærer at baggrunde kan være forskellige, og barnet lærer sig selv bedre at kende samt forstå og respektere at ”min familie er sådan her, og min legekammerats familie er på en anden måde”.