Børn i udsatte positioner og inddragelse af lokalsamfundet

Børn i udsatte positioner

Hverdagens organisering i små og store fællesskaber giver det enkelte barn mulighed for at koble sig på de fællesskaber de finder meningsfulde. At være en del af et fællesskab kan ske på flere niveauer. Vigtigt er det dog, at alle børn føler sig fuldgyldigt medlem af mindst ét fællesskab i løbet af dagen.

Nogle fællesskaber er mere tvungne end andre, da børnene nogle gange skal deltage i aktiviteter de ikke umiddelbart har ønske om. Dette kan være måltidet, sanglege eller lign. Vigtigt for denne aktivitet er, at pædagogen sørger for at arbejde med barnets mulighed for tilkobling – altså hvad der giver mening for barnets deltagelse. Dette bliver tydeligt, når et barn har svært ved at deltage i de eksisterende rammer. Barnet kan vise det ved at gå eller sidde meget passivt og uinteresseret. Her er det pædagogens opgave at identificere eventuelle problematikker og handle derpå.

Vuggestuens organisering på stuer og hverdagens opdeling i mindre grupper samt fredagssamling er måder at fremmane forskellige fællesskaber på, der henvender sig til barnet på flere måder og på den måde skaber mulighed for mening og tilkobling. Samtidig gøres der plads til barnets eget initiativ til leg. Dermed tages der vare på både store og små fællesskaber. Ydermere arbejder vuggestuen på tværs af stueinddelingen i løbet af ugen. Dette for at udbrede muligheden for fællesskaber og skabe barn-barn kontakt, så det bliver nemmere at følges ad over i børnehaven, når dette er aktuelt.

Børnehavens fordybelsesgrupper sikrer et tilhørsforhold til en mindre gruppe i børnehaven. Børnehaven er ikke stueopdelt. I stedet er børnene inddelt i fordybelsesgrupper på 10-12 børn. Disse grupper laver aktiviteter 3 gange om ugen og spiser sammen hver dag. Om fredagen er der fællessamling for både vuggestue og børnehave. Nogle gange foregår disse samlinger for hele huset. Om eftermiddagen har børnene mulighed for egne fællesskaber på egne præmisser i legen.

Inddragelse af lokalsamfundet

Lokalsamfundet spiller en rolle i vores hverdag. Vi er en del af lokalsamfundet, og vi tager del i det. Vi ønsker at ”erobre lokalsamfundet” og blive en del af det. Nærliggende legepladser bliver brugt til at komme på tur ud af huset, og for at få nye udfordringer, når vi skal lege og bevæge os. Desuden handler det om at finde samarbejdsaktiviteter, der hvor det giver pædagogisk værdi i forhold til vores kerneopgave. For eksempel når vi er til den årlige julegudstjeneste i den lokale kirke, hvor vi har snak omkring kammerater, synger sange og møder andre institutioner om en fælles oplevelse.